N-VA en CD&V+ vormen sinds begin dit jaar opnieuw de meerderheid in Duffel. Volgens burgemeester Sofie Joosen (N-VA) is het nieuwe meerjarenplan “een ambitieus maar evenwichtig vervolg op het beleid van de voorbije jaren, met lage belastingen als fundament”.
In het nieuwe plan staan vier grote doelstellingen centraal. Ten eerste wil het bestuur blijven investeren in (1) duurzame en energiezuinige infrastructuur. Dat gaat zowel over publiekstrekkers, zoals het nieuwe zwembad, als over kleinere ingrepen die de gemeentelijke gebouwen futureproof moeten maken. Daarnaast zet het bestuur sterk in op (2) kwaliteit van leven voor ouderen. Met de bouw van een lokaal dienstencentrum wil men ervoor zorgen dat inwoners langer thuis kunnen blijven wonen, met meer ondersteuning en meer ontmoetingsmogelijkheden. Een derde beleidsdoelstelling is het (3) verbeteren van mobiliteit en verkeersveiligheid. Vooral de Mechelsebaan (N14), Kiliaanstraat en een reeks woonstraten staan de komende jaren voor grote werken, vaak in samenwerking met Vlaanderen en Pidpa. Tot slot wil het bestuur blijven inzetten op (4) investeringen op maat van Duffel, en dit binnen een gezond financieel kader.
Om die doelstellingen te realiseren, trekt Duffel deze legislatuur meer dan 30 miljoen euro uit. We lichten de belangrijkste projecten uit, en vooral de duurste.
Het nieuwe zwembad, kostprijs 8,6 miljoen euro, is het grootste project binnen het meerjarenplan. De gemeente dient in 2026 een subsidieaanvraag in bij Vlaanderen, dat 40 zwembaden ondersteunt. De bouw staat gepland voor 2028-2029 en het zwembad moet eind 2029 of begin 2030 openen. Het zwembad richt zich in de eerste plaats op schoolzwemmen, maar wordt ook een belangrijke voorziening voor sportclubs.
De renovatie van de kasteelruïne Ter Elst (3,2 miljoen), en de transformatie naar een evenementenlocatie, zitten op schema. De opening is voorzien in mei 2026.
Het lokaal bestuur van Duffel heeft tot nu toe nog geen lokaal dienstencentrum. Dat verandert in april 2026, wanneer het nieuwe centrum (3,2 miljoen) op de site van woonzorgcentrum Sint-Elisabeth, volgens de planning, open gaat. Het wordt een ontmoetingsplek waar ouderen onder andere warme maaltijden kunnen krijgen, infosessies kunnen volgen of activiteiten kunnen bijwonen. De bedoeling is om inwoners langer zelfstandig thuis te laten wonen.
Daarnaast wordt er geïnvesteerd in tal van wegenwerken. De voorbereidingen voor de wegen- en rioleringswerken in de Mijlstraat en Binnenweg (1,3 miljoen) zijn al bezig. De eigenlijke werken staan gepland voor 2028-2029. Duffel maakt ook werk van de langverwachte heraanleg, inclusief komst van een nieuwe riolering, van de Mechelsebaan (1,28 miljoen). Een groot project dat Vlaanderen, Pidpa en de gemeente samen uitvoeren. Duffel hoopt in 2026 een aannemer te vinden en wil de werken in 2027-2028 laten plaatsvinden. Ook de omgeving van de Rooienberg (675.000 euro) wordt onder handen genomen.
De sterk verouderde gemeenschappelijke schoolvleugel van ’t Kompas en het GTID wordt gerenoveerd en krijgt onder andere een nieuw dak, isolatie en energiezuinige ingrepen (1 miljoen euro). De werken gebeuren in 2027 en de gemeente ontvangt 400.000 euro subsidies.
Verspreid over de hele legislatuur worden heel wat verbeteringen doorgevoerd in het woonzorgcentrum Sint-Elisabeth (940.000 euro): nieuwe matrassen en bedden, een vernieuwde keuken, brandwerende gordijnen, nieuwe medicatiekarren en een busje voor het vervoer van bezoekers en deelnemers van het dienstencentrum.
De technische dienst krijgt nieuw materiaal om efficiënter te werken, goed voor een investering van 680.000 euro, en richting de gemeentelijke scholen gaat er 365.000 euro aan investeringen.
De parking aan het Louis Selsplein wordt deze legislatuur verfraaid en de gemeente maakt werk van een doorsteek richting Kiliaanstraat (370.000 euro).
Daarnaast zijn er nog tientallen kleinere investeringen, zoals in het gebouw van De Kunstfabriek (65.000 euro), speelpleintjes (50.000 euro), een nieuwe hondenweide (25.000 euro), geveltuinen (13.000 euro) en fruitbomen (10.000 euro).
Volgens het bestuur wel, al is er nog een juridische procedure hangende voor het renovatiedossier GTID/’t Kompas. “Het renovatiedossier van GTID en ’t Kompas was oorspronkelijk groter en liep vast door een juridische procedure. Daarom wordt het project opgesplitst: de ene blok kan eigenlijk snel gestart worden. Het deel aan de Rooienberg-Kasteelstraat maakt deel uit van een juridische procedure. Maar we laten het dossier dus niet los”, benadrukt burgemeester Joosen. “Hopelijk volgt er snel een uitspraak en kan ook dit deel van de renovatie starten.”
De aanvullende personenbelasting blijft op 6,5%, de opcentiemen op 724,18. Beide tarieven zijn al sinds 2014 ongewijzigd en behoren tot de allerlaagste van de regio. Volgens het meerjarenplan plant de meerderheid van N-VA en CD&V+ geen belastingverhoging deze legislatuur, ook niet om de grote investeringsgolf van 30 miljoen euro te financieren.
De gemeente verwijst naar energiebesparende maatregelen van de afgelopen jaren, iets waar men ook deze legislatuur volop op zal inzetten, waardoor de werkingskosten dalen en er ruimte ontstaat om te investeren zonder extra belastingen. Twee derde van de inkomsten van de gemeente Duffel komt uit de aanvullende personenbelasting en de opcentiemen. Het derde deel haalt men uit de retributies.
De gemeente heeft vanaf 2026 142,6 voltijdse medewerkers. Het OCMW telt 134,3 voltijdse medewerkers. Er komen geen besparingen, integendeel: een deel van de tijdelijke contracten wordt bestendigd, het technisch centrum krijgt meer vaste krachten en er komt onder meer een bijkomende maatschappelijk werker. “Daarnaast bereidt de gemeente zich voor op nieuwe regelgeving rond kinderopvang, waarvoor een extra personeelslid wordt ingezet. Er komt een stijging van tien voltijdse medewerkers, waarvan een aantal nu nog tijdelijke werkkrachten zijn. De 18 bijkomende medewerkers van de lokale politiezone Bodukap komen bovenop dit cijfer”, klinkt het.
De autofinancieringsmarge, de wettelijke graadmeter die bepaalt of een gemeente haar leningen en vaste kosten met eigen middelen kan blijven betalen, blijft in Duffel tijdens de volledige legislatuur positief. Uit de meerjarenplanning blijkt dat de gemeente elk jaar boven de norm blijft, al daalt de marge wel naarmate meer projecten in uitvoering gaan. In 2026 bedraagt de autofinancieringsmarge 559.256 euro, om in 2027 te stijgen tot 889.455 euro, het hoogste punt van de periode. Daarna zakt de marge opnieuw: 722.557 euro in 2028, 661.251 euro in 2029, 307.950 euro in 2030 en tenslotte 17.031 euro in 2031.
Volgens burgemeester Joosen tonen deze cijfers aan dat er nog ruimte is voor bijkomende investeringen, maar dat voorzichtigheid geboden blijft. “We kunnen blijven investeren, maar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven moet gezond blijven. Dat bewaken we elk jaar opnieuw. Het is belangrijk dat we investeren op maat van onze gemeente.”
Bron: Het Laatste Nieuws - Antoon Verbeeck